[Atari] AtariOnLine: Porty gry "Mercenary"

[2] # AtariOnLine | Wtorek, 17 Lipca 2018 09:25CET

[Atari] AtariOnLine: Porty gry "Mercenary"

Kolega Enjo napisał:

"Mercenary" była najważniejszą grą mojego dzieciństwa. Fascynowało mnie odzwierciedlenie trójwymiarowej rzeczywistości na ekranie komputera do tego stopnia, że jako około 6-letnie dziecko, jeżdżąc na rowerze w parku, wyobrażałem sobie, że drzewa i ławki, które mijam, są skonstruowane z wektorów tak jak w "Mercenary". W odróżnieniu od późniejszych gier 3D, "Mercenary" dostarczała jednocześnie poczucia wolności – nieograniczony czas gry, życia, paliwo, przestrzeń planety i przepastne podziemne korytarze, skonstruowane tak, żeby się w nich zgubić (nie mówiąc o dodatku "Mercenary: The Second City"). Uwielbiałem również przygodówki. Nie było więc lepszego połączenia tych cech niż w "Mercenary".

Później, jako student Automatyki i Robotyki na Politechnice Śląskiej w Gliwicach, nauczyłem się programować w języku Pascal. Była to jedyna przydatna wiedza wyciągnięta ze studiów, nie wspominając o tym, że w ciągu 3,5-letnich studiów inżynierskich z programowania samych sterowników PLC miałem w sumie 45 MINUT zajęć… Żeby w takim razie nie zwariować z nadmiaru spamowej, nikomu niepotrzebnej wiedzy, zacząłem programować hobbystycznie w C++. Przeróbka wieloplatformowa oryginalnego klonu "MDDClone", czyli "MDDClone-SDL" była jednym z moich ówczesnych projektów. Żadnego z moich projektów nie żałuję. Dzięki tym doświadczeniom programistą jestem do dziś, mam zapewnioną przyszłość zawodową oraz finansową, choć studia ledwo udało mi się ukończyć. Aktualnie zawodowo zajmuję się programowaniem automatycznie jeżdżących pojazdów, a po godzinach automatyzuję handel na Foreksie z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Życiorysu koniec. Teraz do sedna!

Mój artykuł na AtariOnline.pl dotyczy trzech portów serii gier "Mercenary" z komputerów 8- i 16-bitowych na PC i Mac’a – a właściwie systemy operacyjne Windows i *nix. Jest posortowana odwrotnie chronologicznie, od najnowszego do najstarszego. Panuje opinia, że seria "Mercenary", ze względu na możliwość chodzenia, jak również kierowania wieloma pojazdami, zainspirowała takie gry jak "GTA", czy "Battlefield" (a wcześniej np. "Hunter" dla Atari ST - Kaz). Ciekawa jest też, na tamte czasy, możliwość ukończenia każdej z części na różne sposoby.

Mercenary na małym Atari:



Mercenary na dużym Atari:



Mercenary II (Damocles) na dużym Atari:



Mercenary III na dużym Atari:





Mercenary Reloaded

W czerwcu 2018 roku kolega z Niemiec, Andreas Eversberg, wydał wersję pre-finalną portu "Mercenary II (Damocles)" i "Mercenary III: The Dion Crisis" o nazwie "Mercenary Reloaded". Port działa na Windowsie i Linuksie, być może również na innych *nixach. Do wyświetlenia obrazu używa OpenGL-a, a do sterowania i odtwarzania dźwięku, biblioteki SDL2. Port obsługuje VR.

Widok z oryginału gry:


Widok z portu gry:


Teaser na YouTube:


Trzon gry to tak naprawdę emulator Amigi z załadowanym obrazem gry. Pod procedury wyświetlania grafiki, odtwarzania dźwięku i sterowania podszywają się procedury natywne wspomnianych wyżej bibliotek. Czy nie uważacie, że to ogólnie bardzo dobry sposób na odświeżanie starych przebojów? Dokładny opis techniczny znajduje się na ostatnich stronach instrukcji portu (manual.pdf), dostępnego na tej podstronie, skąd również można pobrać binarkę Windowsową. W celu kompilacji pod Linuksem pobieramy źródła stąd i postępujemy zgodnie z instrukcjami, podanymi w pliku readme.txt. Po udanej kompilacji binarki zostaną stworzone w katalogu src/mercenary.

Te części "Mercenary" wprowadzają możliwość lotu po całym układzie planetarnym, lecz (jedynie) część II odbiera wolność czasową – musimy zdążyć odnaleźć jedno z rozwiązań, nim tytułowa kometa Damocles uderzy w planetę Eris. Nie występują również podziemne korytarze. Można za to wchodzić do budynków i jeździć windami. W części III pojawiają się dodatkowo taksówki, promy kosmiczne i NPC-e.

Uwaga - tutaj będzie spojler! Nie czytać tego akapitu, jeżeli chcesz samodzielnie znaleźć alternatywne rozwiązanie gry. Dla rozbudzenia apetytu i oddania hołdu wyobraźni autorów oryginału, poza oczywistym rozwiązaniem wysadzenia komety, istnieje również możliwość wysadzenia w odpowiednim czasie niezamieszkałego księżyca, do którego kometa ma się wcześniej zbliżyć, przez co zakłócimy jej tor. W rezultacie kometa nie koliduje z planetą Eris.



MDDClone-SDL

W celach bardziej historycznych przytoczę poprzednie dwa porty. W marcu 2010 roku wydałem ostatnią, lecz nie finalną, wersję mojego portu "Mercenary: Escape from Targ", wraz z dodatkiem "The Second City" i tłumaczeniami na wiele języków, pod nazwą "MDDClone-SDL". Poza częściami II i III portowi brakuje właściwie jedynie intra i możliwości strzelania, odpada więc rozwiązanie militarne. Port ten również używa OpenGL-a i biblioteki SDL, lecz jest w pełni natywny. Niesie to za sobą następujące konsekwencje: mam pełną kontrolę nad wnętrznościami gry, więc mogę poprawić oryginalne bugi, a także mogłem dodać elementy brakujące w "Mercenary Reloaded", czyli np. tekstury. Jednakże nie mam przyzwolenia na udostępnienie źródeł portu, więc mogę dystrybuować tylko binarki (Windows, Linux, Mac, BSD). Port posiada też oryginalny renderer software’owy wraz z dodatkowym, opcjonalnym antyaliasingiem, a także uprzyjemnienia w postaci:
  • kołysania się kamery podczas chodzenia, zastosowane po raz pierwszy w grze "Doom";
  • zablokowania ruchu w kierunku przód/tył, bez konieczności trzymania klawisza kursora (dobre dla dziadków!) - uruchomienie opcji przez przytrzymanie kursora przód/tył, następnie wciśnięcie lewego Control, po czym zwolnienie kursora i Control. To udogodnienie zostało przeniesione do "Mercenary Reloaded" na moją prośbę, lecz tam zamiast Control, używany jest Alt, gdyż Control jest zarezerwowany do obsługi przedmiotów;
  • ustawienie kierunku na pełne kąty 0, 90 i 270 stopni. Przydatne w długich korytarzach i na drogach. Uruchomienie opcji przez Alt + kursor lewo/prawo.

    Poniżej kilka wybranych screenshotów (więcej na tej stronie).

    Oteksturowane drogi:


    Miasto Targ z lotu ptaka:


    Podziemny labirynt:


    Oryginalny renderer software’owy, z dodatkowym anty-aliasingiem:







    MDDClone

    MDDClone-SDL bazuje na źródłach portu "MDDClone", który był pierwszy w kolejności i był portem wyłącznie windowsowym. Ostatnia wersja została wydana w styczniu 2007 roku. Port ten jest najbardziej kompletny ze wszystkich wersji, gdyż zawiera wszystkie trzy części serii "Mercenary". Cierpi jednak na przypadłość zwaną „bardzo niska rozdzielczość”, więc na obecnie dostępnych monitorach wygląda biednie. Teoretycznie jestem w stanie zwiększyć rozdzielność programowo do arbitralnych rozmiarów, ale jakoś czasu brak na hobby w dorosłym życiu. Autorem portu jest tajemniczy „MDDClone Author”.

    Przykładowy screenshot:


    Wszystkie te wersje "Mercenary" są skoncentrowane wokół fanpage’a prowadzonego przez francuskiego kolegę Simon’a Guyart’a. Fanpage zawiera solucje wszystkich części oraz dodatkowe informacje dotyczące samej gry i nie tylko – znajdziecie tam też wywiady z autorami. Na pierwszej stronie uderzy Was smutna wiadomość, że autor oryginału, Paul Woakes, odszedł do lepszego świata 15 lipca 2017 roku. Wcześniej, 21 sierpnia 2007 roku, odszedł również drugi szef firmy Novagen Bruce Jordan. RIP!

    2018-07-17 09:25 by Kaz
    komentarzy: 2
  • Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl, Retroserwisy, Ataionline, Fusik

    wstecz17/07/2018 09:25
    Inne treści związane z tematem
    [Atari] AtariOnLine: Nowa gra "Flob" [Atari] AtariOnLine: Nowa gra "Flob"
    Wojciech "Bocianu" Bociański dał znać, że właśnie zakończyły się prace nad nową grą, pod tytułem Flob, której byl pomysłodawcą i głównym wykonawcą:W związku z tym, że udało mi się skończyć grę nad którą pracowałem ostatnie dziewięć miesięcy, to w końcu mogę się ...
    [Atari.Area] Wywiad z Jarkiem Kiersznowskim - Zoltarem [Atari.Area] Wywiad z Jarkiem Kiersznowskim - Zoltarem
    Zapraszamy do przeczytania rozmowy z Jarkiem Kiersznowskim, koderem z Siedlec, który na początku lat 90. podpisywał się w swoich demach pseudonimem Zoltar. W ogóle zacząłem od BASIC, pewnie jak sporo innych osób, które tak zaczynały. W pewnym momencie napotkałem na spore ograniczenia. Na przykład: chciałem mieć swój loader, który by wgrywał resztę programu z moimi inicjałami, ...
    [Atari] AtariOnLine: Tomasz Dajczak [Atari] AtariOnLine: Tomasz Dajczak
    Gdy w 2013 roku kolega Karol "CharlieCherry" Wiśniewski przeprowadzał wywiad z Leszkiem Łuciowem z grupy Opacus Chiroptera, który możecie przeczytać tutaj, padły ze strony rozmówcy między innymi takie słowa, że z niektórymi członkami grupy całkowicie stracił kontakt. Na przykład z Tomaszem Dajczakiem, który był koderem i ...
    [Atari.Area] zmarł jason "T.M.R" kelk [Atari.Area] zmarł jason "T.M.R" kelk
    Jak się można dowiedzieć z postu na atari.age opuścił nas Jason "T.M.R" Kelk, znany z tworzenia gier na Atari i Commodore. Należał do grupy Cosine Systems, przyczyną śmierci były powikłania pocovidowe. Spoczywaj w Pokoju, Jason.
    [Atari.Area] Prince of Persia dla Atari 8-bit - nowe demo [Atari.Area] Prince of Persia dla Atari 8-bit - nowe demo
    Ukazała się kolejna wersja demo nadchodzącego portu klasycznej gry Prince of Persia dla Atari XL/XE. Tym razem możemy zagrać w demo, które zawiera aż dziewięć poziomów. A poza tym w changelogu podano, że: The focus for this release was on the attract mode & cutscenes which are now fully reenabled! (some assets may possibly not be final) TIX, our favourite overstretched artist drew ...
    Komentarze

    T-shirt "Eidolon Cover C64"

    Retro T-Shirt Eidolon Cover C64 - męski podkoszulek
    Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

    © Try2emu 1999 - 2021 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt