[Atari] AtariOnLine: Port gry Combat

[2] # AtariOnLine | Sobota, 19 Stycznia 2019 23:55CET

[Atari] AtariOnLine: Port gry Combat


Avery Lee, znany jako Phaeron, poza rozwijaniem świetnego emulatora Altirra znajduje czas m.in. na wierne przenoszenie na 8-bitowe Atari klasycznych tytułów z Atari 2600 (wcześniej przeportował m.in. Stampede, Adventure i Raiders of the Lost Ark). W ostatnim dniu ubiegłego roku Phaeron opublikował swą kolejną konwersję: Combat z 1977 roku.

Zafundował tym samym nostalgiczną podróż w przeszłość atarowcom pamiętającym czasy konsoli VCS. Dla wielu jej posiadaczy była to wręcz pierwsza gra, bo w latach 1977-82 była bezpłatnym dodatkiem do każdego pudełka z konsolą (potem zastąpił ją w tej roli Pac-Man).

Combat to gra bardzo prosta, ale grywalna, przeznaczona wyłącznie dla dwóch graczy, w której toczymy pojedynek używając różnych pojazdów (do wyboru: czołgi, dwupłatowce lub odrzutowce). Każde trafienie powoduje zniszczenie pojazdu i zwiększenie punktacji. Mamy 2 minuty i 16 sekund, aby zdobyć więcej punktów niż przeciwnik.


Czym się charakteryzuje rozgrywka dla poszczególnych pojazdów:

• Czołgi: widok z góry, poruszają się wyłącznie do przodu, stoją nieruchomo jeśli nie wykonujemy ruchów dżojstikiem.

• Dwupłatowce: widok z boku, stale są w ruchu, możemy zwalniać (lewo) i przyspieszać (prawo), możemy chować się za chmury. Pocisk wychodzący z jednej strony ekranu pojawia się po przeciwległej stronie.

• Odrzutowce: podobnie jak przy dwupłatowcach, tyle że mamy widok z góry, a sterowanie jest nieco inne (np. zwalnianie to ruch w tył, a przyspieszanie w przód).



Ważną zaletą gry była możliwość rozegrania pojedynku na różnorodne sposoby. Poniższa tabelka z oryginalnej instrukcji przedstawia różnice między wszystkimi 27 wariantami rozgrywki. Przykładowo możemy wybrać opcje strzelania pociskami „naprowadzanymi” przez gracza. Można grać niewidzialnymi czołgami, które stają się widoczne tylko gdy strzelają lub zderzają się ze ścianą. Ciekawa jest też np. rozgrywka czołgami w stylu Ponga, tzn. tylko pocisk odbity od ściany jest groźny. Są też warianty niesymetryczne pod względem trudności: np. 3 zsynchronizowane ze sobą dwupłatowce kontra jeden wielki bombowiec.


Wszystko to udało się upchnąć na A2600 w zaledwie 2-kilobajtowym programie. Duża część wariantów opiera się na prostym wykorzystaniu sprzętowych możliwości konsoli, takich jak sprzętowa multiplikacja sprajta w linii (i ten akurat element nie był trywialny przy przenoszeniu kodu na małe Atari). W tak małym kodzie nie mogły się zmieścić algorytmy sztucznej inteligencji przeciwnika na rozsądnym poziomie umiejętności, stąd brak opcji gry jednoosobowej.

Gra była ważna historycznie dla Atari 2600 i stanowiła jeden z elementów, które przyczyniły się do jej sukcesu rynkowego – co ciekawe, specyfikacja techniczna tej domowej konsoli była dopracowywana i zmieniana równolegle z kodowaniem gry, oba procesy tworzenia nieco na siebie wpływały i w pewnym sensie to właśnie prace nad Combat (oraz domową wersją Ponga) ostatecznie zdefiniowały możliwości sprzętowe finalnej wersji sprzętu. A kartridż z Combat otrzymał najniższy numer seryjny produktu CX-2601 po konsoli, która była oznaczona numerem CX-2600.


Sterujemy za pomocą dwóch dżojstików. Użycie klawiszy w wersji na małe Atari:
START - rozpoczęcie gry
SELECT - wybór wariantu rozgrywki
OPTION - przełączanie pomiędzy wersją kolorową a czarno-białą ekranu (opcja ważna w czasach, gdy kolorowy telewizor był rzadkością)
1 i 2 - przełączniki poziomu trudności


Plik z grą pobieramy stąd, a tu znajdziecie kod źródłowy.

Natomiast tutaj można obejrzeć oryginalną instrukcję.

2019-01-19 23:55 by "Adam"
komentarzy: 0
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Poprawki gier w Basicu
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nasi grają u dra Albana
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k19 na pełnych obrotach!
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nowy FLOP i nowe gry
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wyniki konkursu ABBUC 2019
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k19 - garść informacji i nowa invitka!
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Klan Atari na Retrospekcji
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Duddie's Goodies
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: W sklepie u Gwintera
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Relacja z KWAS #16

Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl, Retroserwisy, Ataionline, Fusik

wstecz19/01/2019 23:55
Inne treści związane z tematem
[Atari] AtariOnLine: Firmy retrokomputerowe - cz.1. Retronics [Atari] AtariOnLine: Firmy retrokomputerowe - cz.1. Retronics
Kamil "Gorgh" Trzaska napisał: W tym cyklu postaram się przybliżyć czytelnikom AtariOnline.pl przedsięwzięcia naszych kolegów, którzy oferują szeroką gamę produktów do komputerów Atari i nie tylko. W pierwszej części chciałem omówić znaną na pewno wszystkim firmę Retronics, prowadzoną przez Jerzego "Duddiego" ...
[Atari.Area] maxYMiser FM (v1.53) [Atari.Area] maxYMiser FM (v1.53)
gwEm / PHF wypuścił właśnie nową wersję edytora YM dla ST/TT/Falcon - maxYMiser FM v1.53.Z nowości mamy cztery dodatkowe efekty oparte na timerze (na przerwaniu): squarewave FM buzzer FM syncsquare syncbuzzer FM Prezentacja nowych efektów na YouTube - "FMergency by YQN" Dodatkowo: przykładowy utwór "FMergency" od YQN/Hemoroids możliwość wyboru buzzer wave z poziomu mixer ...
[Atari] Steem SSE 4.1.1 Beta x86 [Atari] Steem SSE 4.1.1 Beta x86
Pojawiła się wersja testowa nowej edycji STEEM'a w wersji 4.1.1. Jest to specjalna wersja emulatora mocno raczej publikowana do testów dla bardziej zaawansowanych użytkowników, stąd archiwum zawiera sam plik wykonawczy - resztę należy pobrać z wersji pełnej lub testowej rX.
[Atari] AtariOnLine: Legia na Atari ST [Atari] AtariOnLine: Legia na Atari ST
Przez te wszystkie lata, przez które istnieje AtariOnline.pl, dość często prezentowaliśmy wykopaliska - gry, dema, użytki - często nigdy nie publikowane, które zalegały w domowych szufladach ich twórców, albo znajdowały się przypadkiem na jakichś cudem uratowanych dyskietkach czy kasetach. Odzyskiwaliśmy pliki z nośników, ...
[Atari.Area] Wywiad z Paskudem / USSR [Atari.Area] Wywiad z Paskudem / USSR
Dziś zapraszamy na długo wyczekiwaną rozmowę z osobowością giełdową, programistą i elektronikiem oraz - przede wszystkim - członkiem USSR. "Najpierw to była mała giełda w Piekarach Śląskich, potem udało mi się załatwić sobie stoisko w Domu Związków, gdzie sprzedawałem na początku samemu, a potem już z Buchcikiem, który był naszym swapperem - miał też stację dysków i ...
Komentarze

T-shirt "The Last Ninja"

Retro T-Shirt The Last Ninja - męski podkoszulek
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2021 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt