[Atari] AtariOnLine: Poprawki gier w Basicu

[4] # AtariOnLine | Czwartek, 14 Listopada 2019 18:04CET

[Atari] AtariOnLine: Poprawki gier w Basicu

1. Stary Dom

Trzydzieści dwa lata temu, w czwartym numerze "Bajtka" z 1987 roku ukazał się artykuł Wojciecha Zientary pod tytułem "Stary Dom", któremu towarzyszył listing gry pod tym samym tytułem. Przez lata pokutowała opinia, że programy pana Wojtka w ogóle nie były oryginalne, tylko przepisywane z jakichś mitycznych czasopism, ale rzeczywistość okazała się bardziej skomplikowana. Jak na razie jednoznaczne pierwowzory nie zostały znalezione, a sam autor w wywiadzie, który przeprowadziłem w zeszłym roku, stwierdził, że najprawdopodobniej pomysły nie były oryginalne, bo inspirował się zachodnimi magazynami, ale programy nie były przepisywane, tylko tworzone przez niego. Wydaje się to całkiem logiczne, bo do dzisiaj tak się robi, że istniejące gry wciąż inspirują do tworzenia ich nowych wersji od zera.



Program "Stary Dom" nie był przesadnie długi, ani nazbyt skomplikowany, co widać na załączonych skanach, a dodatkowo został dobrze opisany w artykule, przez co kolejny raz stał się narzędziem dydaktycznym pana Wojtka, którym edukował tysiące młodych ludzi, posiadających wówczas Atari. Wystarczyło zrobić listę użytych zmiennych oraz pokazać strukturę programu, żeby program stanowił dobre źródło nauczania Atari Basica, i szerzej - podstaw programowania. I faktycznie, poruszył wyobraźnię początkujących programistów, bo do dzisiaj wiele osób kojarzy tę grę, a niektórzy mogą się pochwalić własną, zmodyfikowaną wersją. Te modyfikacje wynikały nie tylko z łatwości ich wprowadzania dzięki szczegółowemu opisowi w "Bajtku", ale również dzięki drobnym błędom, które się wkradły do listingu (albo były źle przepisywane) i psuły zabawę. Ci, którzy przepisali program i postanowili się w niego "wgryźć", poprawiali te niedoróbki, przy okazji zmieniając i inne elementy programu. Wręcz modelowy program edukacyjny - dostajesz grę, która działa, ale która ma błędy, być może powstałe z twojej winy (ale nie masz pewności). Jeżeli chcesz nagrody w postaci przyjemniejszej gry, musisz zgłębić tajniki programowania. Kto wie, czy te wieczne problemy z listingami w czasopismach PRL nie są w jakimś stopniu przyczynkiem do rozwoju polskich programistów.

Najbardziej zdumiewające jest to, że do dzisiaj są ludzie na tyle zafascynowani tą grą, że tworzą własne, poprawione czy zmodyfikowane wersje. W 2009 roku swoją wersję z poprawkami wykonał Jan Boh??ek z Czech, w 2012 kolega z Polski, Sławomir "Bluki" Woźniak, są też inni, którzy wspominają czy to poprawienie błędów, czy kompilowanie gry pod Turbo Basic XL. Gra przyciąga, fascynuje, i to chyba nie tym, że była jedną z lepszych, którą opublikował "Bajtek" w swojej historii. Zapewne pociągająca jest prostota gry przy równoczesnej tajemnicy, jaką obiecuje. Tajemnicy starego domu, pełnego pułapek i niebezpieczeństw, które za każdym razem są w innym miejscu. Bo warto dodać, że gra jest nietypowa - labirynt nie jest ustawiony na sztywno, jak to bywało w wielu ówczesnych grach, w najlepszym wypadku parametry były losowane przed grą, ale właśnie tworzony jest na bieżąco, w trakcie gry. To powoduje, że każda rozgrywka jest nieco inna.



Kilka dni temu otrzymałem kolejną wersję, od Przemka Galanciaka, z którym miałem również okazję porozmawiać telefonicznie:

"Dokonałem kilku poprawek do gry "Stary dom", która została napisana w języku BASIC na Atari przez Pana Wojciecha Zientarę. Kontaktowałem się z twórcą w celu przekazania mi informacji na temat układu planszy w grze. Pan Wojciech to bardzo miły człowiek służący pomocą, chociaż minęło już od powstania gry (1987 rok) ładnych parę lat. W dalszym ciągu ma sentyment do Atari, z tego się chyba nie wyrasta, co widzę też po sobie. Po otrzymaniu ważnych informacji dokonałem kilku poprawek. Zmiana planszy tytułowej, zmiana kolorystyki karty Instrukcja, zmiana kolorystyki samej planszy i najważniejsze, usunąłem bugi, które potrafiły podczas gry wywalić błąd w linii 710 i 770. Tak więc kilka kosmetycznych poprawek plus usunięcie drażniących błędów, gdzie podczas gry nagle był error. Błędy były też wynikiem złego przedruku w "Bajtku".

Przesyłam ulepszoną grę "Stary dom" z muzyką. Muzyka zaczerpnięta z oryginalnej wersji "Chaos Music Composer" czyli WINNER.CMC. To jest przykład tego, że można do rozbudowanej gry w BASIC-u dołączyć muzykę po zmianie adresacji. Mam za mało czasu na komponowanie własnych utworów czy robienie gier od podstaw. Byłem chyba jednym z pierwszych, który dołączał muzykę z CMC do programów w BASIC-u. Teraz zaczynam przypominać sobie jak to się robiło.

W przypadku, gdy chcemy dodać własny utwór muzyczny napisany w programie "Chaos Music Composer" (CMC) do gry lub programu napisanego w BASIC-u należy skorzystać z instrukcji obsługi tego programu, dostępnej w Bibliotece Atarowca. Na stronie 22 i 23 są zawarte informacje dla tak zwanych "zielonych". Czyli krok po kroku, co należy zrobić, aby wszystko zadziałało. Na stronie 23 punkt 3 jest informacja, aby wprowadzić adres naszego utworu od $8000. Z doświadczenia proponuję ustawiać adres naszego utworu od maksymalnego jaki możemy czyli $7000. Ta zmiana pozwoli nam na dołączenie utworu muzycznego nawet do bardzo rozbudowanego programu w BASIC-u, bez żadnych błędów. W razie pytań zapraszam do kontaktu.

W załączeniu plik ATR z poprawioną grą. Nic się nie wyłożyło, a grałem kilka razy. Jest to samobutujący się obraz dyskietki, w emulatorze trzeba wyłączyć opcję z wciśniętym OPTION, ostatecznie można odpalić jakiegoś DOS-a i z drugiego napędu odpalić pod BASIC-em komendą LOAD "D(numer napędu):STARYDOM.BAS" no i oczywiście komenda RUN."


2. Polowanie na małpę

Na tapetę trafiła też prosta gra "Affenjagd", przetłumaczona na polski przez Blukiego, który wykonał własną wersję. I ta wersja została przerobiona przez Przemka - teraz ma dodany utworek CMC: "Dzisiaj przerobiłem kolejny tytuł: "Polowanie na małpę" Przesyłam plik z muzyką. Kursor, którym zaznaczamy drzewa do ścinki pulsuje w rytm granej muzyczki."

Ale to nie koniec niespodzianek z maili. Okazało się, że autor tej wersji, Przemysław Galanciak to... "Nadmienię, że jestem współtwórcą RAM-CART-a z firmy Unering Master a także kartdridża TURBO UM także firmy Unering Master". No to będzie kontynuacja tematu...

A na razie pliki z grami tutaj oraz tutaj.



2019-11-14 18:04 by Kaz
komentarzy: 16
→ [Atari] AtariOnLine: Nasi grają u dra Albana
→ [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k19 na pełnych obrotach!
→ [Atari] AtariOnLine: Nowy FLOP i nowe gry
→ [Atari] AtariOnLine: Wyniki konkursu ABBUC 2019
→ [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k19 - garść informacji i nowa invitka!
→ [Atari] AtariOnLine: Klan Atari na Retrospekcji
→ [Atari] AtariOnLine: Duddie's Goodies
→ [Atari] AtariOnLine: W sklepie u Gwintera
→ [Atari] AtariOnLine: Relacja z KWAS #16

Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl, Retroserwisy, Ataionline, Fusik

wstecz14/11/2019 18:04
Inne treści związane z tematem
[MULTI] Mednafen x86/x64 1.26.0 Unstable [MULTI] Mednafen x86/x64 1.26.0 Unstable
Mednafen jest bardzo udanym multiemulatorem, który powstał przede wszystkim z myślą o linuksie, jednak dzięki portowi pod win32 i ostatnio testowanej wersji x64, możemy pobawić się nim także pod okienkami. Jest na tyle dobrym udawaczem, że na podwalinie jego kodu powstały takie emulatory jak VBjin (VirtualBoy) i PCEjin (PCEngine) Delikata. Menfagen pozwala zaemulować platformy ...
[ATARI] Altirra x86 i x64 4.00 test XVIII 22/10/2020 [ATARI] Altirra x86 i x64 4.00 test XVIII 22/10/2020
Nowe wersja testowa Altirry, emulatora ATARI XE/XL/5200.  Ostatnia pełna wersja tego emulatora, jaka publicznie została udostępniona to Alirra 3.90 z 14 czerwca 2020 r.
[Atari] AtariOnLine: Gra "Literally" [Atari] AtariOnLine: Gra "Literally"
W grze, toczącej się w latach osiemdziesiątych, wcielasz się w rolę motocyklisty Marka, posiadacza motocykla WSK 125, polskiej produkcji, którym przemierzasz kontynenty, w różnych krajach i odmiennych warunkach pogodowych ścigasz się, na zwykłych drogach, z innymi miłośnikami jednośladów. Masz możliwość przejechania aż ...
[Atari.Area] LiteDOS 3.06 [Atari.Area] LiteDOS 3.06
Ukazała się nowa wersja minimalistycznego w rozmiarze DOS dla ośmiobitowych komputerów Atari. Nowości w wersji 3.06: sterownik IDE dla wewnętrznych i zewnętrznych urządzeń zgodnych z MY-IDE, możliwość formatowania RAM-dysku, funkcje XIO 39 i 40 mogą ładować binarne pliki wykonywalne, pięciocyfrowa liczba podająca liczbę wolnego miejsca. Poza powyższymi LiteDOS charakteryzuje ...
[ATARI] Altirra x86 i x64 4.00 test XVII 10/10/2020 [ATARI] Altirra x86 i x64 4.00 test XVII 10/10/2020
Nowe wersja testowa Altirry, emulatora ATARI XE/XL/5200.  Ostatnia pełna wersja tego emulatora, jaka publicznie została udostępniona to Alirra 3.90 z 14 czerwca 2020 r.
Komentarze

T-shirt "Eidolon2"

Retro T-Shirt Eidolon2 - męski podkoszulek
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2020 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt