[Atari] AtariOnLine: Nowe brzmienia Atari!

[2] # AtariOnLine | Czwartek, 1 Sierpnia 2019 00:33CET

[Atari] AtariOnLine: Nowe brzmienia Atari!



W ostatnich latach kolega Paweł "Pavros" Rosowski, znany przede wszystkim z konwersji na Atari gry "International Karate+", tak dogłębnie zainteresował się tematem uzyskania na naszym komputerze dobrze brzmiących basów (dźwięków o niskiej częstotliwości), że wypracował nową metodę, a nawet kilka metod, ich uzyskiwania. A do tego odkrył ciekawe właściwości układu generowania dźwięku w Atari. Wspominał o tym, przyłapany przeze mnie na Pixel Heaven 2018:



Zgodni z tymi zapowiedziami, artykuł Pavrosa na ten temat pojawił się w szóstym numerze "Atari Fan", który to numer dopiero niedawno pojawił się na rynku. Praca Pavrosa ma charakter naukowego opracowania i w czasopiśmie zajmuje dwadzieścia stron (str. 32-52)! Mogliśmy go opublikować na AOL już w czerwcu 2018, bo Pavros podzielił się z nami tekstem, ale dżentelmeńska umowa między nami była taka, że najpierw artykuł pokaże się w atarowskim piśmie, koniecznie polskim, a dopiero potem w necie. Tak więc dopiero dzisiaj prezentujemy materiały od autora. Kto lubi mieć przed sobą tekst drukowany - odsyłamy do najnowszego "Atari Fana", a kto woli czytać na ekranie - zapraszamy do nas.

W największym skrócie: jak wszem i wobec wiadomo, w Atari mamy układ scalony POKEY, który między innymi służy do generowania dźwięku. Pozwala on uzyskać basy na kilka sposobów, w tym dzięki tak zwanemu "zniekształceniu C". Dzięki temu otrzymujemy "basy C", choć to tylko umowna nazwa, przyjęta z nomenklatury popularnego programu "Raster Music Tracker". Uzyskane w ten sposób basy mają miekką, ładną barwę. Problem z tym zniekształceniem jest taki, że zachowuje się niestabilnie, barwa i częstotliwość dźwięku ulegają zmianom w trakcie odtwarzania muzyki, co utrudnia lub uniemożliwia jego praktyczne wykorzystanie. I na tym kończy się wiedza powszechna.



Pavros przeanalizował POKEY-a na tyle dokładnie, że znalazł sposoby na stabilizację dźwięku, a do tego odkrył właściwości tego scalaka, które opisał jako "złotą" ścieżkę próbkowania, "złoty" kanał 3, a nawet sformułował zasadę zachowania ścieżki próbkowania. Udokumentowanie tych wszystkich właściwości i sposobów otwiera drogę do uzyskania nowych brzmień, pozwoli kolejnym eksperymentatorom na wydobycie z POKEY-a ciekawej muzyki, a programistom na stworzenie nowych narzędzi do dźwięków i muzyki.


Pavros na Wapniaku 2017


Autor napisał również kilka słów komentarza do załączonych materiałów "Niedawno zakończyłem pracę nad opisem wyników moich badań dotyczących zniekształcenia C POKEY-a. Oprócz zasad rządzących wytwarzaniem tego zniekształcenia opis zawiera też sposoby stabilizacji tzw. basów C. Problem ten był już poruszany na forach internetowych: Polycounter reset on Pokey oraz Pokey Question Distortion 12 Donkey Kong bass i tutaj.

Jako uzupełnienie opisu dołączony jest plik excelowy zawierający tablice czętotliwości/nut dla wszystkich zegarów POKEY-a. Dodałem też slajdy, które prezentowałem na WAPNIAK-u 2017 oraz program "Bass Tester", który pozwala pobawić się zniekształceniem C w praktyce. Program jest skompilowany w trzech wersjach różniących się metodą synchronizacji liczników - dwa warianty metody pierwszej i metoda druga. Program dostarczony jest wraz z kompletnym kodem źródłowym. Po uruchomieniu na ekranie wyświetlony jest opis klawiszy zmieniających różne ustawienia. Instrukcja zawarta jest też w slajdach. Jeśli uruchamiamy program pod Altirrą, to warto włączyć Audio Monitor by obserwować oscylogramy. Instrukcja nie wspomina o klawiszu 0, który włącza/wyłącza modulację dokładnego przesunięcia fazowego. Miłego czytania."


A wszystkie wspomniane przez autora materiały są do ściągnięcia tutaj

2019-08-01 00:33 by Kaz
komentarzy: 21
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Poprawki gier w Basicu
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nasi grają u dra Albana
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k19 na pełnych obrotach!
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nowy FLOP i nowe gry
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wyniki konkursu ABBUC 2019
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k19 - garść informacji i nowa invitka!
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Klan Atari na Retrospekcji
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Duddie's Goodies
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: W sklepie u Gwintera
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Relacja z KWAS #16

Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl, Retroserwisy, Ataionline, Fusik

wstecz01/08/2019 00:33
Inne treści związane z tematem
[Atari] AtariOnLine: Nowości w świecie Atari [Atari] AtariOnLine: Nowości w świecie Atari
Kamil "Gorgh" Trzaska napisał:Z racji tego, że miałem trochę czasu, to postanowiłem skrobnąć krótki artykuł o tym, co aktualnie dzieje się w świecie Atari.1. Problemy ze stroną klubu ABBUCSasha Kriegel, obecny prezes klubu, wysłał do osób związanych z organizacją maila wyjaśniającego zawieszenie działania strony ...
[Atari.Area] Mountain, czyli obrób sobie film na Atari z 68030 [Atari.Area] Mountain, czyli obrób sobie film na Atari z 68030
Masz Duże Atari z procesorem 68030? To teraz możesz za darmo ściągnąć sobie edytor filmów Mountain. Jest to super gratka dla pasjonatów, polecam zajrzeć pod wspomniany link.
[Atari.Area] Materiał z Giełdy Komputerowej w lubelskim Staszicu [Atari.Area] Materiał z Giełdy Komputerowej w lubelskim Staszicu
Dziś prezentujemy materiał z giełdy komputerowej, która odbywała się w Lublinie w Liceum im. Stanisława Staszica. Nagranie miało miejsce 1 stycznia 1993, była to nietypowa giełda z uwagi nowego roku, więc wyjątkowo znajdowało się wtedy mało ludzi, dlatego pewnie też powstał ten materiał - był to czas kiedy wchodziło prawo autorskie i niedługo potem giełda została ...
[Atari.Area] Adam Dyba - Orko [Atari.Area] Adam Dyba - Orko
Zapraszamy do przeczytania rozmowy z Orko, protoscenowym koderem z Lublina, autorem m.in. Syf-On Demo, The MTV Demo, a także programu Master SAM. Przy okazji, komu się udało otrzymać poniższy easter egg z Master SAM? "Jest w Master SAM także smaczek, bo co około 10 ładowanie programu demo, zamiast demo ładuje się programik wirus, który pokazuje animację wirusa, który wypowiada ...
[Atari.Area] Wywiad z Krzysztofem Kobusem (K.K. / WFMH ^ Quartet) [Atari.Area] Wywiad z Krzysztofem Kobusem (K.K. / WFMH ^ Quartet)
Z przyjemnością zapraszamy do przeczytania wywiadu z Krzysztofem Kobusem, ówcześnie znanym jako K.K./WFMH^Quartet, jednym z pionierów atarowskiej protosceny. Członkiem WFMH, później również Quartetu, autorem takich kultowych dem z końca lat 80. jak First Try, Yo Every Lamer, The Last Scroll. Rozmowa jest dostępna w dziale Wywiady.
Komentarze

T-shirt "W brzuchu burczy..."

Retro T-Shirt W brzuchu burczy... - męski podkoszulek
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2021 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt