[Atari] AtariOnLine: Nora RetroBorsuka: nowe wersje Montezumy i Donkey Konga

[2] # AtariOnLine | Wtorek, 15 Stycznia 2019 00:08CET

[Atari] AtariOnLine: Nora RetroBorsuka: nowe wersje Montezumy i Donkey Konga

MONTEZUMA AGAIN!

JOS? TOM?S PARGA (2018)


Chyba każdy miłośnik 8-bitowych gier kojarzy Montezuma's Revenge / Preliminary Monty? Jeżeli ktoś nie zna tego prekursora gier action-adventure i jednocześnie jednej z najlepszych komnatówek w historii elektronicznej rozrywki – zapraszam do tej recenzji na RetroNaGazie.

Równe 35 lat trzeba było czekać na kontynuację przygód Panama Joe (aka Pedro) w wydaniu na nasze kochane 8-bitowe Atari. Wiem, wiem, jest to nieoficjalny sequel, a raczej hack Preliminary Monty, którego autorem jest Pepe prosto z Chile, czyli Jos? Tom?s Parga. No, ale – skoro oficjalnej kontynuacji nigdy się nie doczekamy – to przecież nie będziemy narzekać? Przynajmniej ja, jako wielki miłośnik pierwowzoru – nie mam zamiaru...


Jedna z bardziej klasycznych nowych komnat.


Zobaczmy, co do zaoferowania ma ta nostalgiczna produkcja i jakie wnosi zmiany do kultowego oryginału? Trzon rozgrywki oraz cała mechanika pozostała wierna pierwowzorowi. Czyli zasuwamy naszym bohaterskim Panamą Joe po piramidzie, zbieramy klucze, otwieramy drzwi, skaczemy po platformach i linach oraz unikamy wszelkich przeszkadzajek. Zresztą, każdy to zna. Zupełną nowością jest tutaj wielka i bardzo trudna do spenetrowania piramida składająca się z 72 komnat, z których 90% zbudowano od nowa. Robi wrażenie! Trzeba jednak przyznać, że nowe pomieszczenia są niemiłosiernie trudne i chyba w tym grobowcu pochowany jest jakiś Montezuma o skłonnościach sadomasochistycznych! Spotkałem się z opiniami wielu atarowców, że gra oraz zawarte w niej plansze zostały mocno przekombinowane pod względem projektu i przez to tytuł nie jest zbytnio grywalny.


A w tej komnacie mamy prawdziwą ścieżkę zdrowia


Jakie jest moje zdanie? Trzeba przyznać, że to przygoda dla prawdziwych poszukiwaczy przygód i hardkorowych graczy jednocześnie. W paru przypadkach wydawało mi się, że niektórych pokoi nie da się przemierzyć. Jest bardzo, bardzo trudno – ale naprawdę pomysłowo! Będziecie skakać po maleńkich występach skalnych nad lawą, znikających platformach rozwieszonych nad przepaściami, czy kombinować jak przeżyć w planszy wypełnionej zabójczymi łańcuchami. Oczywiście przez cały czas musicie umiejętnie planować swoją drogę szukając kluczy odpowiedniego koloru. Zebranie pochodni rozświetlającej ciemności nad skarbcem – może spowodować, że wyrwiecie trochę siwych włosów z waszych głów. Hardkor maksymalny!

Gra jest jak najbardziej do ukończenia, a przynajmniej da się zaliczyć pierwszą wariację tej zdradzieckiej piramidy, po której rozgrywka po prostu zapętla się. Co prawda nie byłoby to możliwe bez 200 (tak dobrze czytacie, dwustu) istnień, w które zaopatrzył naszego protagonistę autor... To obrazuje skalę trudności wyzwania! Ja bardzo dobrze się bawiłem i polecam Montezuma Again! wszystkim zaprawionym w bojach miłośnikom przygód Panamy Joe. Żeby nie było, że nie ostrzegałem – to nie jest gra dla mięczaków...


Longplay z całej arcytrudnej piramidy.

Na koniec dodam, że Pepe oprócz tej produkcji stworzył także edytor poziomów nazwany MonteMaker, który zostanie upubliczniony przez niego w przyszłości. Grę możecie pobrać stąd.



DONKEY KONG ARCADE HACK

DARRYL „DARRYL1970” GUENTHER, PAUL „PLAYSOFT” LAY (2017)


Zawsze uważałem atarowską wersję Donkey Konga autorstwa Landona Dyera za jedną z najlepszych spośród wszystkich domowych portów tego kultowego przeboju z automatów arcade. Jeżeli jednak za przeróbkę oryginału z 1983 roku biorą się takie uznane nazwiska jak darryl1970 oraz Playsoft – to wiecie, że efekt końcowy zapewne będzie piorunujący! Inaczej być nie może. Głównym celem tego projektu było przybliżenie znanej i lubianej rozgrywki jeszcze bardziej do automatowego pierwowzoru. Jakie zmiany wprowadzili autorzy tego hacka i czy im się to udało?

ZMIANY W STOSUNKU DO WERSJI NA ATARI Z 1983 ROKU:


Już na pierwszym poziomie zauważymy świetne poprawki.


- zmieniona kolorystyka
- poprawiono wygląd i animacje Mario, Donkey Konga oraz Pauliny (ukochanej hydraulika) na bardziej podobne do wersji arcade,
- bardziej szczegółowe platformy,
- ładniejsza grafika większości obiektów w grze (piece, młotki, znajdźki, beczki i inne przeszkadzajki)
- podmiana duszków wrednych ogników na wygląd zbliżony do wersji arcade,
- ciekawsza animacja zgonu bohatera,
- ulepszono efekty dźwiękowe na bardziej zgodne ze słyszanymi z salonów gier,
- w wersji Donkey Kong RMT na planszy tytułowej usłyszymy piękną muzyczkę wzorowaną na NES-owej wersji tego przeboju,
- i najważniejsze: Donkey Kong używa w końcu pasty do zębów i chwali się nieskazitelną bielą swojego uzębienia ;-)


Na filmiku powyżej porównanie obu wersji gry (prawidłowa data nowej to 2017).

Z przyjemnością odpaliłem sobie ponownie obie wersje tego nieśmiertelnego klasyka i porównałem obydwie w graniu. Stara oczywiście ciągle jest bardzo jara, ale po uruchomieniu edycji przygotowanej przez magików: Darryla i Paula – do wcześniejszej nie będę już wracał, tak po prostu. Bardzo soczysta kolorystyka, króciutka lecz chwytliwa muzyczka tytułowa, ciągle wyborna grywalność oraz oprawa graficzna wzorowana na kapitalnym oryginale z Wozów Drzymały – powoduje, że nasze małe Atari zamienia się w automat arcade. Cudownie i wybornie! Bez dwóch zdań – najlepsza wersja tej gry dostępna na 8-bitowe mikrokomputery. Przynajmniej dla mnie. Jeżeli ktoś jeszcze nie grał – to wersję bez muzyki ściągnięcie stąd, a wersję z nostalgiczną nutą znajdziecie w tym miejscu.


PS. Screeny pochodzą głównie ze stron lub tematów autorów dotyczących gier.
PS2. Nie opisywałem?sterowania w grach, które mają tak dobrze znane pierwowzory.
PS2. Istnieje możliwość, że w przyszłości rozbudowane recenzje Montezuma Again! oraz Donkey Kong Hack pojawią się także?na www.retronagazie.eu


2019-01-15 00:08 by RetroBorsuk
komentarzy: 0
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Poprawki gier w Basicu
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nasi grają u dra Albana
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k19 na pełnych obrotach!
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Nowy FLOP i nowe gry
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Wyniki konkursu ABBUC 2019
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Silly Venture 2k19 - garść informacji i nowa invitka!
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Klan Atari na Retrospekcji
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Duddie's Goodies
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: W sklepie u Gwintera
→ NOWSZY [Atari] AtariOnLine: Relacja z KWAS #16

Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl, Retroserwisy, Ataionline, Fusik

wstecz15/01/2019 00:08
Inne treści związane z tematem
[multi] BizHawk x64 2.4.2 [multi] BizHawk x64 2.4.2
Nowa wersja multiemulatora BizHawk. napisany w C# multiemulator pozwala udawać  konsole: Nintendo Entertainment System / Famicom / Famicom Disk System (NES/FDS), Super Nintendo (SNES), Nintendo 64, Gameboy, Gameboy Color, Super Gameboy, Sega Master System, SG-1000, Game Gear, Sega Genesis / Sega-CD, Sega Saturn, PC-Engine (TurboGrafx-16) / CD-ROM, SuperGrafx, Atari 2600, Atari 7800, Atari ...
[ATARI] Altirra x86 i x64 3.90 Final [ATARI] Altirra x86 i x64 3.90 Final
Nowa wersja emulatora Altirra, emulatora Atari XE, XL, a także konsoli ATARI 5200. Oczywiście polujących na pełne wersje emulatora zapewne zdziwi obszerność changelogu, dla śledzących wersje testowe to oczywista oczywistość.
[Atari.Area] Altirra 3.90 [Atari.Area] Altirra 3.90
Nowa wersja jednego z najpopularniejszych emulatorów 8-bitowego Atari oraz konsoli Atari 5200 już dostępna. A oto, co w niej nowego znajdziemy (w języku angielskim): Accuracy: 800 System Reset timing fixed, undocumented RMW and WSYNC timing fixes, several fixes to 65C816 direct page wrapping and Veronica, many fixes to FDC/RIOT/6809 for full disk drive emulation, improved POKEY two-tone mode ...
[Atari] AtariOnLine: SV 2019 - relacja subiektywna [Atari] AtariOnLine: SV 2019 - relacja subiektywna
Plan na dojazd wyklarował się w ostatniej chwili. Musiałem ogarnąć rano logistykę rodzinną dlategoż umówiłem się z Blasphem o 07:55 w piątek pod jedną z Bierdonek we Wrocławiu. Nie wypaliło ze względu na zapomniane obuwie zmienne przez moją pierworodną przeto Blasph czekał na mnie jakieś 4 minuty na mrozie. Przecieki ...
[Atari.Area] Flop #65 [Atari.Area] Flop #65
Na znanej nam już stronie można ściągnąć nowy numer - już 65 - magazynu FLOP. Zawiera cztery strony dyskietki, a tam między innymi nowa wersja (na Atari, of coz) Dizzy-iego. Miłej lektury!
Komentarze

T-shirt "Robin of the wood II"

Retro T-Shirt Robin of the wood II - męski podkoszulek
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2020 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt