[Atari] AtariOnLine: Naciskamy IPN

[2] # AtariOnLine | Piątek, 31 Sierpnia 2018 06:57CET

[Atari] AtariOnLine: Naciskamy IPN

Jak wielu pamięta, podczas ostatniego zlotu atarowskiego Last Party w Opalenicy, rozpocząłem zbieranie podpisów pod pewną petycją. Podpisało się kilkadziesiąt osób na zlocie, a po zlocie przy różnych atarowskich wydarzeniach - kolejne kilkanaście. Pismo otwarte, wyposażone w taki obywatelski dodatek zostało wysłane do Instytutu Pamięci Narodowej, do prezesa tej instytucji dra Jarosława Szarka. Staramy się przekonać IPN, aby swoje zadania w zakresie edukacji historycznej realizował również przez gry komputerowe, w szczególności gry przeznaczone dla retrokomputerów.







Pozwolę sobie przytoczyć treść tego listu otwartego, chociaż nie należy się na niej zbytnio koncentrować, bo większość tej akcji odbywa się wielotorowo i zakulisowo, a pismo, jak to w kontaktach z instytucjami bywa, jest potrzebne ze względów formalnych:

"Szanowny Pan
Dr Jarosław Szarek

LIST OTWARTY DO PANA DRA JAROSŁAWA SZARKA
PREZESA INSTYTUTU PAMIĘCI NARODOWEJ

We współczesnym świecie nowe pokolenia są przyzwyczajone do pędu za nowościami, uleganiu globalnym modom, uczeniu się tylko tego, co potrzebne tu i teraz. W takich warunkach zainteresowanie historią schodzi na dalszy plan, a przeszłość zaczyna się kojarzyć z nikomu niepotrzebnymi, zakurzonymi dokumentami czy nieistotnymi wspomnieniami starszych ludzi. Zapomina się o mądrości, że historia magistra vitae est i naprawdę wiele nas może nauczyć. Że tylko społeczeństwo świadome doświadczeń poprzednich pokoleń - ich zwycięstw, porażek i mechanizmów tymi zjawiskami rządzącymi - może sprawniej funkcjonować, popełniać mniej błędów, szybciej osiągać założone cele.

Aby historia mogła pełnić tę edukacyjną rolę w warunkach nowoczesnego świata, nie może stać w opozycji do niego, ignorować go czy ograniczać się do muzeów i książek. Do przekazywania wiedzy historycznej oraz wniosków z tej wiedzy wynikających powinno korzystać się z wszelkich nowych technologii oraz takich sposobów dotarcia, które są popularne w społeczeństwie.

Dlatego apelujemy do pana prezesa, osoby decyzyjnej w Instytucie Pamięci Narodowej, którego jednym z podstawowych zadań jest działalność w zakresie edukacji publicznej, aby wsparła swoim głosem wykorzystanie gier komputerowych do nauczania nowych pokoleń o polskiej historii, polskim punkcie widzenia i interesie narodowym. Prosimy o przychylność IPN przy zgłaszaniu pomysłów i projektów gier komputerowych zajmujących się tą tematyką.

Uprzejmie informujemy, że pierwsza taka gra przeznaczona dla komputerów powstała już w lubelskim oddziale IPN, dzięki pasji jednego z pracowników tego oddziału, pana Grzegorza Gałęzowskiego. Gra "Janek - historia małego powstańca" jest interaktywną opowieścią o najmłodszych uczestnikach Powstania Warszawskiego, przeznaczoną dla dzieci i młodzieży, bazuje na książkowej grze paragrafowej Beniamina Muszyńskiego i dra Macieja Słomczyńskiego. Ponieważ program został przygotowany także w wersjach na tablety, telefony komórkowe, a nawet komputery historyczne Atari z lat 1985-1995, i jest to pierwszy program tego typu wydany przez instytucję państwową na świecie, to wzbudziło to ogromne zainteresowanie prasy, portali społecznościowych i innych mediów. Podobnie zadziało się z inną inicjatywą oddolną, wydaną tylko na retrokomputery grą "07 zgłoś się", nad którą, po sprawdzeniu merytorycznym, IPN objął patronat.

Aby wykorzystać to zainteresowanie i przychylność środowisk graczy komputerowych, zarówno w Polsce, jak i na świecie, których we współczesnym świecie są dziesiątki milionów, a także środowiska miłośników retrokomputerów oraz historii informatyki, których jest znacznie mniej, ale za to są bardzo opiniotwórczy, zwracamy się z prośbą o szersze zainteresowanie IPN-u tworzeniem gier komputerowych, przygotowanych z myślą o edukacji historycznej.

Z wyrazami szacunku
Krzysztof A. Ziembik"

Na co otrzymaliśmy przychylną odpowiedź prezesa IPN, którą prezentuję poniżej, a także wycięty fragment, który jest esencją propozycji nam złożonej - skorzystania z źródeł gier do konwersji, w szczególności wskazano grę "303". Jeżeli byłby ktoś zainteresowany to jest też zaproszenie do kontaktu z kompetentnymi w tej sprawie osobami w IPN. Dla chcących lepszej czytelności, plik jest tutaj.





Ponieważ nasz cel przekonywania instytucji edukacyjnych do współpracy przy retrograch jest szerszy niż korzystanie z gotowych źródeł, to ta odpowiedź nie wyczerpuje naszych działań. Ale to pewnie jeszcze potrwa... Bądźcie cierpliwi.

2018-08-31 06:57 by Kaz
komentarzy: 0

Tagi: Atari, Atarionline.pl, Atari Xe, Atari Xl, Retroserwisy, Ataionline, Fusik

wstecz31/08/2018 06:57
Inne treści związane z tematem
[multi] BizHawk x64 2.4.2 [multi] BizHawk x64 2.4.2
Nowa wersja multiemulatora BizHawk. napisany w C# multiemulator pozwala udawać  konsole: Nintendo Entertainment System / Famicom / Famicom Disk System (NES/FDS), Super Nintendo (SNES), Nintendo 64, Gameboy, Gameboy Color, Super Gameboy, Sega Master System, SG-1000, Game Gear, Sega Genesis / Sega-CD, Sega Saturn, PC-Engine (TurboGrafx-16) / CD-ROM, SuperGrafx, Atari 2600, Atari 7800, Atari ...
[ATARI] Altirra x86 i x64 3.90 Final [ATARI] Altirra x86 i x64 3.90 Final
Nowa wersja emulatora Altirra, emulatora Atari XE, XL, a także konsoli ATARI 5200. Oczywiście polujących na pełne wersje emulatora zapewne zdziwi obszerność changelogu, dla śledzących wersje testowe to oczywista oczywistość.
[Atari.Area] Altirra 3.90 [Atari.Area] Altirra 3.90
Nowa wersja jednego z najpopularniejszych emulatorów 8-bitowego Atari oraz konsoli Atari 5200 już dostępna. A oto, co w niej nowego znajdziemy (w języku angielskim): Accuracy: 800 System Reset timing fixed, undocumented RMW and WSYNC timing fixes, several fixes to 65C816 direct page wrapping and Veronica, many fixes to FDC/RIOT/6809 for full disk drive emulation, improved POKEY two-tone mode ...
[Atari] AtariOnLine: SV 2019 - relacja subiektywna [Atari] AtariOnLine: SV 2019 - relacja subiektywna
Plan na dojazd wyklarował się w ostatniej chwili. Musiałem ogarnąć rano logistykę rodzinną dlategoż umówiłem się z Blasphem o 07:55 w piątek pod jedną z Bierdonek we Wrocławiu. Nie wypaliło ze względu na zapomniane obuwie zmienne przez moją pierworodną przeto Blasph czekał na mnie jakieś 4 minuty na mrozie. Przecieki ...
[Atari.Area] Flop #65 [Atari.Area] Flop #65
Na znanej nam już stronie można ściągnąć nowy numer - już 65 - magazynu FLOP. Zawiera cztery strony dyskietki, a tam między innymi nowa wersja (na Atari, of coz) Dizzy-iego. Miłej lektury!
Komentarze

T-shirt "Sega Sonic"

Retro T-Shirt Sega Sonic - męski podkoszulek
Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Screenshoty Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2020 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt