[ZX] Dingo

[1] @ Wtorek, 8 Listopada 2011 20:19CET

[ZX] Dingo
Skomentuj

Grupę Tardis osoby, które śledzą scenę konwersji starych, dobrych gier na ich współczesne odpowiedniki, nie trzeba przedstawiać - to oni odkurzyli takie tytuły jak "Binary Land" (NES > PC), Spiky Harold (ZX > PC), "Space Fury" (Arcade > PC) czy też "SnowMan" (ZX > PC). Do tej pory Sokurah (S. Borgquist) specjalizował się przede wszystkim w tworzeniu aplikacji na PC, jednak w wypadku "Dingo", a w zasadzie w drugim podejściu do tego tematu (Sokurah już raz stworzył remake tego tytuły dla PC, w 2008 roku), zdecydował się stworzyć kolejny na "prawie" oryginalną platformę, na którą ten tytuł mógł się ukazać  - ZX Spectrum.

"Dingo" to prościutka gra arcade, w której sterując sympatycznym niedźwiadkiem koala zbieramy owoce, unikając sfory psów dingo, które dybią na nasze życie. Możemy się przed nimi bronić rzucając do nich owocami, tak samo psy mogą nas zaatakować w ten sam sposób. W sumie, gra całkowicie prosta, nieskomplikowana pod względem intelektualnym, czysta i prosta rozrywka. W końcu, gdybyśmy szukali głębokich analogii, to tylko pacman ubrany w nowe, kolorowe szaty.

Tytuł, tak naprawdę, nigdy nie pojawił się na ZX SPECTRUM - stąd to prawie na początku tekstu, gra z 1983 roku napisana przez "Ashby Computers and Graphics" a olicencjonowana przez JALECO zagościła za to w salonach gier. Jeśli ktoś patrząc arcadowe "Dingo" ma wrażenie, że do złudzenia pomysł graficzny przypomina mu "Sabre Wulf" jest na dobrym tropie - "Ashby..." w końcu to nic innego, jak późniejsze studio ULTIMATE PLAY THE GAME, który nie mogąc sobie poradzić na rynku maszyn arcade (osoby tworzące AC&C zdobywały swoje doświadczenie najpierw jako pracownicy branży arcade, a później jako firma), postanowił przerzucić się na rynek gier dla mikrokomputerów, jak była to trafna decyzja świadczy sukces ich późniejszych produkcji - tytuły jak "Sabre Wulf", "JetPac", "Atic Attac", "Alien 8", "Psst"  czy "Knight Lore".  Ponowne ożywienie tego tytułu jest swoistym hołdem dla dokonań tej firmy, która w latach osiemdziesiątych produkowała taśmowo hity dla ośmiobitowców, później dla Nintendo 64, jako studio Rare (np. Donkey Kong Country, GoldenEye 007 czy też Banjo Kazooie), a w chwili obecnej połknięta przez Microsoft dalej produkuję kolejne tytuły na współczesne konsole, przetrwała większość zawieruch i katastrof w przemyśle rozrywkowym.

Warto też zwrócić uwagę na osobę Mark R. Jones'a, która odpowiedzialny był za grafikę i dźwięk w tej nowej produkcji, mamy tu do czynienia z prawdziwym weteranem, który pracując w IMAGINE a później w OCEAN pracował nad takimi tytułami jak TAIPAN, WIZBALL, DRAGON NINJA, konwersją hitu arcade GRYZOR a także serią ARCANOID. Graficznie wyszło naprawdę miło, począwszy od planszy loadera, a skończywszy na postaciach z gry. Nomen omen, w czerwcowym wpisie na zxspectrumgames pojawił się całkiem obszerny wywiad z nim, do którego przeczytania zapraszam.

Wracając jednak do "Dingo", oprócz całkiem miłej grywalności, którą można śmiało porównać z orginalną grą arcade (dla zainteresowanych "Dingo" od dłuższego czasu jest obsługiwane przez MAME), przynajmniej dla mnie gra ma jeden feler, który może doprowadzić do furii -jeżeli spróbujemy pościgać się ze sforą dingo za pomocą klawiatury, nasz koala wymaga bardzo dokładnego wstrzelenia się w wąskie korytarze tego owocowego labiryntu, brak tutaj płynności, którą trudno mi zdefiniować, efekt jest taki, że na początku rozgrywki parokrotnie zastanawiałem się, czy przypadkiem gra się nie zawiesiła. Resztę grzechów warto temu tytułowi odpuścić, nawet ze względu na ULTIMATE PLAY THE GAME:P.

Dingo
Dingo - a każda historia musi mieć swój wstęp
Dingo - ekran gry
Dingo

Credits:

  • Tardis Remakes (Denmark)
  • Authorzy: Soren Borgquist, Mark R. Jones
Inne treści związane z tematem
[retro] Speccy Bross [retro] Speccy Bross;
Miła konwersja hitu z salonów arcade - Snow Bros firmy Toaplan. Legenda jest prosta i nieskomplikowana - księżniczka śniegu została porwana, a na jej ratunek rusza dwóch braci Nick i Tom, jednak tylko jeden z nich może temu podołać. Nick rusza w drogę aby wyswobodzić ...
[retro] Abbaye Des Morts [retro] Abbaye Des Morts;
Dość zabawny przypadek kiedy gra stworzona tak aby udawała grę na 8-bitowy komputer stała się pierwowzorem dla prawdziwego tytułu dla ZX Spectrum - tak było ze świetnym tytułem l'Abbaye des Morts autorstwa Locomalito z 2010 roku na PC. Dopiero 4 lata później udało się ...
[retro] Cousine Horace [retro] Cousine Horace;
Każdy kto choć przez chwilę miał styczność z ZX Spectrum zna Horacego - dziwnie pokracznego bohatera z 3 gier z wczesnych lat osiemdziesiątych wydanych przez Melbourne House, który a to próbował naśladować Pac mana ("Hungry Horace"), a to zjeżdżając na nartach i ...
[retro] ZEN [retro] ZEN;
Stary i dobry pomysł - połącz wszystkie elementy na planszy w nowej aranżacji, tym razem autorstwa Einara Saukausa (Hobbit 128k), może przykuć nas na dłuższą chwilę do emulowanych i prawdziwych Spektrusiów. Sporo poziomów, całkiem niezła muzyka autorstwa Mr.Beep'a, ...
[retro] Wacky Waste [retro] Wacky Waste;
Nowa SEUCK'owa produkcja (jak spora grupa nowych tytułów dla C64) o całkiem miłej grafice i wyglądzie. Brak co prawda, jakiejś bardziej skomplikowanej legendy, która dosłodziła by tytuł - jednak widok mrówek (???) zmieniających się w kupkę czegoś, co przyciąga ...
Do ściągnięcia
Dodatkowe informacje
Komentarze

Tshirt "Robin of the wood"

Newsy Linkownia Emulatory na PC Wideoteka Bajtek Reduks Ready.Run

© Try2emu 1999 - 2018 | Krzysztof 'Faust' Karkosza Google+Kontakt