Mini wywiad z lukasz'em' 050792 z Independent Zine
Faust: Czy mógÅ‚byÅ› przybliżyć czytelnikom T2E czym sie zajmujesz na codzieÅ„ oprócz skÅ‚adania/pisania recek do "IZ"?
lukasz050792: Zwykle pracujÄ™ w firmie mojego brata, zajmujÄ™ siÄ™ tam naprawÄ… samochodów. W weekendy natomiast uczÄ™ siÄ™ w LO zaocznie. Jak znajdÄ™ wolnÄ… chwilÄ™ to poÅ›wiÄ™cam jÄ… na granie w różne stare gry lub wychodzÄ™ gdzieÅ› z kolegami. OczywiÅ›cie też prowadzÄ™ swojÄ… stronÄ™ internetowÄ… (http://www.emuswiat.pl/), na którÄ… ostatnio poÅ›wiÄ™cam wiÄ™kszość wolnego czasu, być może wkrótce stanie siÄ™ bardziej popularna.
F: Co zainspirowało Cie do stworzenia "Independent Zin"? Biorąc pod uwagę wybrany przez Ciebie format HTML, czy nie prościej byłoby stworzyć kolejny serwis poświęcony starszym tytułom?
l: W zasdzie zrobinie Independent Zin nie byÅ‚o tylko moim pomysÅ‚em, bo również Reamali przyÅ‚ożyÅ‚ do tego rÄ™kÄ™. ChcieliÅ›my zrobić coÅ›, co bÄ™dzie interesowaÅ‚o ludzi. OczywiÅ›cie też chodziÅ‚o o pokazanie mÅ‚odszym graczom jakie to gry, czy filmy byÅ‚y kiedyÅ›. Czy nie lepiej byÅ‚oby zrobić kolejnÄ… stronÄ™ o takiej tematyce? SÄ…dzÄ™, że nie, bo IZ to nie tylko gry, a także felietony, filmy, a teraz także opowiadania. Stron o starych grach jest dużo, ale mÅ‚odzi ludzie wychowani na Counter Strike'u czy Metine nie wiedzÄ… nic o tych grach i oceniajÄ… je już po dacie wydania. DziÄ™ki IZ mogÄ… siÄ™ dowiedzieć czegoÅ› wiÄ™cej na ten temat i być może zechcÄ… zagrać w którÄ…Å› z opisywanych gier. Przy okazji oldschoolowcy mogÄ… sobie powspominać stare, dobre czasy.
F: Amiga, PeCeT, Nes, Atari mniej wiÄ™cej po przeglÄ…dniÄ™ciu zawartoÅ›ci "IZ" tak ksztaÅ‚tujÄ™ siÄ™ przekrój platform, z których pochodzÄ… recenzowane przez Ciebie tytuÅ‚y. Czy jest to podyktowane specjalnymi wzglÄ™dami dla tych maszynek, czy po prostu recenzujesz tylko gry, w które kiedyÅ› graÅ‚eÅ›?
l: Staram siÄ™ opisywać gry, w które graÅ‚em w dzieciÅ„stwie. Do każdej z wymienionych przez ciebie "maszynki" mam taki sam sentyment, wiÄ™c nie wyróżniam, żadnego z tych sprzÄ™tów. W zasadzie to gier z konsoli Nes nie opisujÄ™ już w ogóle, bo tÄ… dziaÅ‚kÄ™ przejÄ…Å‚ SasmeR, który wychowaÅ‚ siÄ™ na tej konsoli. Ja siÄ™ wychowaÅ‚em gÅ‚ównie na Amidze, Commodore 64, Atari 2600, Atari XT/XL i PC, choć z Nesem też siÄ™ kiedyÅ› Å›wietnie bawiÅ‚em. Czasami zdarza mi siÄ™ opisywać gry, które poznaÅ‚em caÅ‚kiem niedawno, bo po prostu mi siÄ™ spodobaÅ‚y i spÄ™dziÅ‚em z nimi sporo czasu Å›wietnie siÄ™ bawiÄ…c, jak np. gra "Donkey" w pierwszym numerze Independent Zin.
F: PiszÄ…c o grze odÅ›wieżasz sobie jÄ…, czy też piszesz o niej, tak jak jÄ… zapamietaÅ‚eÅ› ze starych czasów?
l: OczywiÅ›cie, że jÄ… sobie odÅ›wieżam. Najpierw w niÄ… muszÄ™ trochÄ™ pograć, żeby później jÄ… opisać. OczywiÅ›cie w recenzji opisuje też swoje przeżycia z chwil, kiedy to graÅ‚em w pierwszy raz. To samo dotyczy też filmów, które opisuje. Ostatnio jednak zaczynam nieco żaÅ‚ować takiego odÅ›wieżania sobie tytuÅ‚ów. Z grÄ… "Death Mask" (IZ#2) miaÅ‚em wiele miÅ‚ych wspomnieÅ„, a jak zagraÅ‚em w niÄ… po kilku latach to niestety wszystko siÄ™ zmieniÅ‚o. Tak samo byÅ‚o z grÄ… "Sneak'n Peek" opisywanÄ… przeze mnie w IZ#4.
F: Punktujesz gry w skali od 1 - 10, czy masz jakiÅ› algorytm, którym siÄ™ posÅ‚ugujesz oceniajÄ…c dany tytuÅ‚?
l: Zawsze biorÄ™ pod uwagÄ™ oprawiÄ™ graficznÄ… i dźwiÄ™kowÄ…. BiorÄ™ pod uwagÄ™ czasy, w których gra powstaÅ‚a i czasy dzisiejsze. Ważna też jest dla mnie fabuÅ‚a (choć nie zawsze) i sama rozgrywka. KażdÄ… z tych trzech rzeczy oceniam w skali od 1 do 10, a później wyliczam Å›redniÄ…. RobiÄ™ tak z wiÄ™kszoÅ›ciÄ… tytuÅ‚ów, choć czasami zdarza siÄ™ tytuÅ‚, który z góry już oceniam, bo np. jest to dla mnie gra bardzo dobra ("Duke Nukem 3D" w IZ#3) lub beznadziejna ("Pechowy Prezent" w IZ#1). Wtedy nie muszÄ™ siÄ™ zbytnio wysilać i od razu wystawiam odpowiedniÄ… ocenÄ™.
F: SkÄ…d pomysÅ‚ aby do każdego z numerów IZ dołączać bonusy w postaci tapet, czy też gier?
l: WiÄ™kszość zinów coÅ› takiego robi, tak wiÄ™c i w IZ siÄ™ pojawiÅ‚y takie rzeczy. Czytelnicy majÄ… dziÄ™ki temu tapety ze swoich ulubionych gier, które ciężko znaleźć w sieci (lub nie ma ich w ogóle). Podobnie jest z grami. DziaÅ‚ download zamierzam nieco powiÄ™kszyć i poza tapetami lub grami bÄ™dÄ… siÄ™ pojawiać inne, ciekawe rzeczy jak np. muzyka ze starych gier, programy czy coÅ› innego. Zobaczymy jeszcze co nam z tego wyjdzie, na razie to tylko takie plany.
F: Czy masz jakąś wizję na przyszłość rozwoju "IZ"? Czy myślisz o jakiś zmianach w tematyce Zinu?
l: Tematyka na pewno siÄ™ nie zmieni, ale z pewnoÅ›ciÄ… dodawane bÄ™dÄ… nowe dziaÅ‚y. Już w IZ#4 dodane zostanÄ… dwa dziaÅ‚y: Kombat Zone i Opowiadania. W tym pierwszym opisywane bÄ™dÄ… różne bijatki, nazwa drugiego dziaÅ‚u mówi sama za siebie. MyÅ›laÅ‚em też o poprowadzeniu dziaÅ‚u zwiÄ…zanego z komikasami, które dawniej czytali praktycznie wszyscy mÅ‚odzi ludzie, a później wymieniali siÄ™ nimi w szkole czy po prosty na podwórku. Na razie jeszcze sÄ… odlegÅ‚e plany, ciÄ…gle ktoÅ› podaje jakieÅ› nowe pomysÅ‚y, ale nie wszystko da siÄ™ zrealizować.
Spis treści numeru #4
- -= RECENZJE GIER =-
- GAMEWAKER
- Sneak 'n Peek
- Excitebike
- Mikie
- Home Alone
- Stunt Car Racer
- Super Contra
- Scorched Earth
- -= KOMBAT ZONE =-
- -= RECENZJE FILMÓW =-
- W paszczy szaleństwa
- Obcy: Przebudzenie
- -= OPOWIADANIA =-
- Legenda z Reas (cz. 1)
- Erithar - Przygody Meora
- -= HELP =-
- -= KONIEC =-
Skład redakcji numeru #4
- Redaktor naczelny
- Z-ca redaktora naczelnego
- Korekta
- WspóÅ‚praca